lördag 13 november 2010

Min farmors kardemumma Tekakor

Jag tänkte bjuda på min farmors TEKAKS recept, för det är så himla gott!
150 g margarin
75 g jäst
5 dl mjölk
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 11 dl mjöl
1/2 burk kesella
stött kardemumma
Börja med att smälta margarinet, häll i mjölken och värm allt till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke, häll över mjölkblandningen. Häll i socker, kardemumma, kesella och mjöl, salt. Blanda ordentligt.
Låt den jäsa till dubbel storlek (under duk i ca 30 min.) som på bilden här nedanför.
Gör jobbet själv eller låt något sött barn, kavla ut degen på bakbord. Gör runda tekakor med en plastburk eller nått annat i passande form. Lägg upp på plåt och nagga dom. Låt tekakorna jäsa ca 20-30 min till på plåten. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda dom i ca 5-7 minuter.
Sen kan ni njuta av underbart goda kardemumma tekakor!
Sköt om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar